Celostátní kolo SOČ v Teplicích – veleúspěšná jízda pokračuje
16. 6. 2025
13.-15. června 2025, Teplice: Filip Semrád obsadil v celostátním kole Středoškolské odborné činnosti v oboru Informatika vynikající 4. místo.
Filip Semrád obsadil 4. místo v celostátním kole v Informatice
Filip obhajoval projekt z oblasti na rozmezí umělé inteligence a molekulární biologie s názvem Predikce sekundární struktury proteinu pomocí strojového učení, na kterém pracoval dva roky. Po odborné stránce jeho projekt patřil k absolutní špičce. V celkovém umístění jej možná maličko přibrzdilo hodně odborné téma a ve srovnání s ostatními trošku slabší prezentace. Čtvrté místo v ČR však mluví jednoznačně a ukazuje jeho obrovské studijní kvality. Filip získal kromě 4. místa také širší nominaci na zahraniční soutěže.
Dalším studentem školy DELTA, který měl možnost představit svůj projekt před celostátní porotou, byl Patrik Stohanzl. V celostátním kole vystupoval jako čestný host se svým návrhem vlastní sociální sítě Socigy. Pozvánku získal od předsedy ústřední poroty SOČ coby vítěz soutěže FVTP. Podle neoficiálního vyjádření zástupců poroty i jeho projekt patřil k letošním nejlepším IT projektům v republice.
Studenti DELTY tvoří absolutní špičku IT dlouhodobě
Studenti Střední školy informatiky a ekonomie DELTA patří do absolutní špičky dlouhodobě. Od roku 2018 nepoznal Pardubický kraj v IT jiného vítěze než z DELTY a v celostátním kole zvítězili 3x, 2x skončili druzí a 2x čtvrtí.
Výsledky studentů DELTA na celostátním kole SOČ v oboru Informatika
- 2025 – 4. místo Filip Semrád s projektem Predikce sekundární struktury proteinu pomocí strojového učení (Teplice),
- 2024 – 4. místo Tomáš Vik s počítačovou hrou Dangeoneer (Pardubice),
- 2023 - 2. místo Jan Volhejn a Jakub Kacálek s projektem Vizualizace aktuální polohy vozů MHD (Plzeň),
- 2022 - 1. místo Michal Maděra a Josef Kahoun s projektem CodeVenture (Kutná Hora),
- 2021 - 2. místo Vít Falta s projektem BurzaŠkol.online (on-line),
- 2020 - 6. místo Jan Kollert s mobilní aplikací pro pekárny Sázava - Sázava.Go (on-line),
- 2019 - 1. místo Luboš Zápotočný s projektem UčmeKod.eu (Opava),
- 2018 - 1. místo Daniel Krejčí s projektem pro knihovny Lovci Perel (Olomouc)
Celostátního kola SOČ se účastním pravidelně od roku 2019. Sleduji ty nejlepší projekty v republice, které na školách vznikají. Určitě nejsem nestranný, ale maturitní projekty našich studentů tvoří absolutní špičku IT projektů v ČR. Podle mého názoru by se minimálně 3 projekty našich maturantů letos umístily v TOP7 nejlepších projektů v republice a minimálně dalších 5 projektů by bez problémů mohlo konkurovat průměrným projektům z celostátního kola SOČ (tzn. byly by nejlepšími projekty v jiných krajích).
(ředitel školy, Ing. Jiří Formánek)
Třetím účastníkem celostátního kola byl grafik Štěpán Dudycha
Dalšího výborného úspěchu dosáhl Štěpán Dudycha, který po vítězství v krajském kole v oboru Tvorba učebních pomůcek, didaktické technologie skončil v celostátním kole celkově devátý. Soutěžil s projektem z oblasti počítačové grafiky: „Základní techniky grafického designu a základy grafického a kreativního myšlení – učebnice s komplexními didaktickými materiály.“ Štěpán poslední 2 roky vedl kroužky počítačové grafiky pro děti ze základních škol. Věnoval neskutečné množství přípravám, a nakonec veškeré své materiály uspořádal do učebnice, příručky pro učitele a on-line prostředí. Ústřední porota jeho práci ocenila celkovým devátým místem.
Zhodnocení 47. ročníku SOČ
AI vládne všemu
Letošní celostátní kolo jasně ukázalo razantnost nástupu AI v celé informatice. AI bylo zakomponované v prvních sedmi projektech v pořadí a celkově v jedenácti z finálové šestnáctky. AI zpřístupnila v daleko větší míře informatiku i gymnazistům, kteří jsou často v programování teprve v začátcích. Na druhou stranu se ukazují i limity jejich vzdělání a propastný rozdíl v šíři znalostí ve srovnání se studenty se zaměřením na IT.
A jaké byly letošní projekty?
Toto prosím berte pouze jako můj osobní názor, jak jsem letošní projekty viděl já z 5ti minutových prezentací a diskusí bez jejich hlubší znalosti. Letošní projekty bych shrnul do několika skupin, v závorce je konečné umístění projektů podle poroty:
- SW projekty od komplexních po jednoduché, které volají nějakou AI službu (1.,6.)
- AI – netriviální výzkum/netriviální návrh a tuning AI modelů (3.,4.)
- IoT projekty se zapojením AI služeb (2.,5.,7.),
- Desktopová aplikace (8.)
- Projekty zaměřené na principy AI, ale podle mne poměrně povrchní (10., 11., 13.),
- Webové portály/informační systémy – letos poměrně fádní témata, projekty nebyly dotažené do pořádného reálného provozu a byly bez robustní architektury (12., 16.),
- V podstatě cvičné projekty, pro osobní zkoumání, bez dalšího reálného využití (9.,14.,15.)
O soutěži SOČ
SOČ – Středoškolská odborná činnost je nejstarší a nejprestižnější soutěž středoškolských projektů v České republice. (Letos proběhl již 47. ročník.) Je rozdělena do 18ti odborných komisí podle oborů. Hodnotiteli jsou členové Akademie věd, vysokých a středních škol a odborníci z firem. Do celostátního kola postupují pouze vítězové krajských kol. Nejlepší projekty napříč obory pak reprezentují Českou republiku na dalších mezinárodních soutěžích. Celostátní kolo se každý rok pořádá na jiném místě po České republice a letošní proběhlo na Gymnáziu v Teplicích.