7 inspektorů na DELTĚ!
14. 5. 2025
7 inspektorů 11 dní. Uff! Ale vlastně to bylo celkem fajn. :-)
Tak u nás byli po 7 letech opět inspektoři. Přišli nám i na kombinované studium. Kvůli odbornosti si na IT předměty přizvali bývalého proděkana z ČVUT FIT a na ekonomické předměty ředitele Obchodky z Moravy. Byli u nás jedenáct dní včetně dvou sobot a bylo jich na nás sedm!
A jaké to bylo? Před celým inspekčním týmem musím smeknout:
- Jeho základní nastavení bylo, že co je přínosné/prospěšné pro žáka, to je zkrátka v pořádku. Bez debat.
- Co je „změřitelné“ nějakým globálnějším výstupem a funguje to, do toho dál nešťourali.
- Neřešili nepodstatné provozní anomálie, ale šli po systémových věcech.
Přišli mi jak zkušený tým auditorů. Měli nás hodně dopředu načtené, oblasti, které máme v pořádku, jenom prolétli. Když našli nějaká bolavá místečka v systému, tak nám nedali za uši, ale poradili nám, co s nimi. A fakt neřešili blbosti. Měli přehled jako hrom. Opravdu mají můj hluboký respekt.
Hodnocení, které potěší
Když se za těmi dvěma týdny ohlédnu, tak to byl pro mne vlastně hodně příjemně strávený čas, kdy jsem si mohl popovídat s lidmi, kteří mají obrovský přehled, o principálních záležitostech naší školy. Každý ředitel je zažraný do té své školy a některé věci kolikrát už nevidí nebo ho některé věci trápí, ale neví, kudy do nich. Názory lidí, co viděli třeba stovku škol, mají pak váhu stotunového balvanu. Některé se vám líbí a souzníte s nimi, některé se vám nelíbí, ale bohužel s nimi souzníte taky :-) no a samozřejmě občas tam je i něco, s čím nesouhlasíte. Ale minimálně to zaslouží respekt a hodně hluboké přemýšlení.
No a když vám pak třeba ředitel z Ekonomky z druhého konce republiky k vašemu kombinovanému studiu (u kterého jsme se báli, že se teda fakt inspekci moc líbit nemusí), řekne: „Pane řediteli, máte moc pěknou školu,“ tak předete jako kocour.
No a když se pak zeptáte bývalého proděkana z ČVUT FIT, jestli už jsme srovnatelní s těmi nejlepšími pražskými IT školami a on odpoví: „Už jste lepší,“ tak si vyzkoušíte, jak by předl medvěd (kdyby předl) :-) Pan Balík u nás byl na inspekci i před sedmi lety a to právě pronesl, že už jsme skoro srovnatelní s těmi nejlepšími pražskými IT školami.
Tohle samozřejmě hodně potěší. Ale víte, co je na tom nejlepší? Vy už to po těch dvaceti letech piplání a opatrování školy vlastně ani nepotřebujete slyšet. Vy prostě víte, že to tak fakt je. (Ale stejně to potěší. :-))
No a v inspekční zprávě se objevily věty jako:
- „Zajištění odborné výuky žáků denní formy vzdělávání a spolupráce se sociálními partnery mají významně nadstandardní úroveň.“
- „Celkově je výuka odborných ekonomických předmětů ve škole na vysoké úrovni.“
- „Práce s talenty nese některé dílčí znaky příkladu inspirativní praxe.“
Já vím, ono to nezní jako bůhvíjaká pochvala, ale věřte mi, že od ČŠI tohle pochvala skutečně je. :-) Oni prostě moc chválit neumí.
Silné stránky
sdílení strategických vizí a cílů většinou účastníků vzdělávání,
výborně nastavená strategie v rámci oboru vzdělávání 18 20-M/01 Informační technologie, kdy se žáky školy stávají zájemci s nadprůměrnými studijními předpoklady, což pomáhá dalším výborným studijním výsledkům,
výrazný důraz na respektování individuality žáků a rozvoj jejich vzdělávacího potenciálu, rozvoj nadání, příležitosti k profesnímu růstu pro mimořádně nadané žáky oboru,
efektivní sepětí vzdělávání s praxí - část odborných učitelů zároveň působí jako vyučující na vysokých školách nebo ve firmách; dlouhodobý přínos spolupráce se sociálními partnery,
kvalitní materiální zázemí a vybavenost školy,
příjemné prostředí, přátelský a vstřícný přístup k žákům, podpora jejich aktivity a schopností
Oblasti ke zlepšení
nižší míra účelnosti poskytování zpětné vazby od vedení školy učitelům k průběhu vzdělávacího procesu,
nižší účelnost organizace vzdělávání kombinované formy vzdělávání,
jen ojedinělé vyhledávání informací a cílená práce s nimi ve vyučovacích hodinách, málo využívané závěry hodin k získání zpětné vazby od žáků a k formativnímu zhodnocení průběhu a přínosu vyučovací hodiny
Perlička na závěr: Kdo se vrací, nevěří svému gólmanovi
No a abych vás neošidil, tak ještě taková perlička na závěr. Když došlo na hodnocení „kontrolní činnosti ředitele“, tak jsem si začal trošku kajícně sypat popel na hlavu s tím, že na tohle já fakt moc nejsem, že se snažím vybírat skutečně šikovné učitele a těm pak dát velkou volnost a důvěru. Jsme tak malá škola, že u nás se hrozně rychle všechno rozkecá, takže ke mně se donesou všechny potenciální průšvihy strašně brzy - ať už od studentů, jejich rodičů nebo kolegů. Čekal jsem, že za tohle dostanu za uši, a tak mne docela zbořila hláška jednoho z pánů inspektorů: „Pane řediteli, to je jak ve fotbale, kdo se vrací, nevěří svému gólmanovi.“
Ten příměr totiž sedí na naši školu jako ušitý. V tom fotbale je to samozřejmě nadsázka - nevracíte se proto, že se vám buď nechce nebo zkrátka už nemůžete, ale důvěra v gólmana - to zní fakt moc hezky. :-) V té naší škole je to s tou kontrolou vlastně podobně. Jednak mne fakt hustokrutě nebaví běhat každýmu za zadkem a kontrolovat, zda všechno udělal správně. Ale hlavně to nedělám z důvodu, že bych úplně zničil ducha školy. Ty kantory by to takhle prostě nebavilo - a jak nebaví výuka kantora, tak nebaví ani studenty a je konec. Takže vlastně jo, já zkrátka věřím všem svým gólmanům. :-)