Hra knihoven Lovci perel

Webový portál pro administraci hry Lovci perel. Hra se rozšířila do několika stovek knihoven po celé republice. Daniel Krejčí s tímto projektem zvítězil v ústředním kole 40. ročníku Středoškolské odborné činnosti v oboru Informatika.

autor: Daniel Krejčí
vedoucí práce: RNDr. Jan Koupil, Ph.D.
oponent: Mgr. Jakub Jermář (Matematicko fyzikální fakulta Univerzity Karlovy) - posudek oponenta
text práce ve formátu PDF
www.lovciperel.cz

Lovci perel

Projekt Lovci Perel vznikl v knihovně Hradec Králové pro podporu čtenářské gramotnosti dětí. Každý malý čtenář vyplnil po přečtení knihy několik otázek na děj knihy a za správné odpovědi dostal perlu. Na konci roku se soutěžilo, kdo nasbíral nejvíce perel. Projekt se však zalíbil i dalším knihovnám a začal se šířit po republice. Ač se to zdá neuvěřitelné, tak dokázal 4 roky fungovat pouze na papírech a v Excelovských listech. Přinášelo to však významná omezení a jasně se nabízelo řešení formou internetového portálu.

Daniel do projektu přinesl řád

Práce Daniela spočívala v návrhu a naprogramování webového portálu a automatizovaném převodu již pořízených dat. „Navrhoval jsem knihovnicím jednotlivé funkcionality, které internetové prostředí nabízí. Ony si potom vybíraly, co mám naprogramovat a co není nezbytné,“ říká Daniel. Uživatelskou přívětivost prostředí dokonce testoval oční kamerou a podle výsledků mírně měnil rozmístění ovládacích prvků. Na projektu Dan odpracoval více než tisíc hodin a stále má nápady na další vylepšení. Portál obsahuje robustní systém uživatelských oprávnění (administrace nových knih, nových sad otázek, "svých" čtenářů,...) a také prostředí pro čtenáře, ve kterém čtenář odpovídá na otázky, evidují se mu přečtené knihy apod.

 

O autorovi: Daniel Krejčí

Dana bavilo programování už od základní školy. Od prvního ročníku se pravidelně účastnil Soutěže MŠMT v programování v kategorii web, ve které vždy postoupil do krajského kola a v posledním kole postoupil i do ústředního. Dosáhl zde postupně těchto umístění: 10., 3., 5., 3. místo. V 1. ročníku vyvíjel projekt Yootoo (sociální síť pro zveřejňování vtipů), se kterým získal bronz na pražském JuniorInternetu.

S projektem Lovci perel zvítězil v ústředním kole 40. ročníku Středoškolské odborné činnosti v oboru Informatika, získal zvláštní cenu Nadačního fondu Jaroslava Heyrovského a několik dalších ocenění. Prací na projektu strávil více než rok.

Daniel Krejčí pokračuje ve studiu IT na Fakultě informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové.