Funovation Hac22: Pardubický maraton v programování

3. 10. 2022

24 hodinový programátorský maraton nad městskými daty Pardubic

Pardubice 30.9.-1.10.2022: Na pardubickém soukromé Střední škole informatiky a ekonomie DELTA se sešla středoškolská programátorská elita. Z pátka na sobotu zde proběhl 24hodinový maraton v programování. Ve dvanácti týmech bojovalo o ceny 41 mladých programátorů. Dva týmy dokonce přijely z Tatranskej Akadémie ze Slovenska.

Tématem byla libovolná aplikace nebo webová služba, která by pomohla obyvatelům Pardubic.

Hlavními pořadateli hackathonu byla společnost Foxconn, která oslovila školy a zájemce z řad studentů, postarala se o hodnotné ceny a byla sponzorem celé akce, Magistrát města Pardubice, který poskytl městská data a soukromá Střední škola informatiky a ekonomie DELTA, která domlouvala datové sady, poskytla prostory a zajistila technologické konzultanty.

„Hodně se mi líbila možnost obrátit se na technické konzultanty. Zasekli jsme se na čtení datového rozhraní a oni nám s problémem, který bychom řešili třeba den, pomohli během pěti minut,“ říká Vojta Volf, jeden z mladých programátorů. „Museli jsme vymyslet celou logiku aplikace, napojit se na datové sady, data zpracovat a dát z nich srozumitelnou informaci uživateli prostřednictví mobilní aplikace. Na to všechno jsme měli 24 hodin a výsledek jsme museli odprezentovat během pěti minut. Bylo to neuvěřitelně intenzivní,“ dodává Volf.

Coby pořádající škola měla DELTA svoji vlastní kategorii, ve které soutěžilo hned sedm týmů. Spolupracovala na přípravě datových sad a její týmy by mohly mít oproti ostatním výhodu. V kategorii „Open“ si to o vítězství rozdalo celkem pět týmů ze Střední průmyslové školy elektrotechnické Pardubice, Gymnázia Dašická a slovenské Tatranské Akadémie.

I když spousta soutěžících využívala vědomostí získaných i samostudiem, bylo na týmech vidět, z jakého jsou ročníku. „Kdyby byli někteří druháci lepší než třeťáci, tak bych musel začít pochybovat o kvalitě výuky na naší škole,“ vtipkoval Jiří Formánek, ředitel pořádající školy. „Do podobných akcí se snažíme zapojovat studenty od nejmladších ročníků, aby posilovali schopnost spolupráce v týmu. I když nevyhrají, získají zkušenosti, což je pro ně mnohem důležitější. Bylo příjemné vidět, že třeba projekty našich třeťáků byly kvalitativně srovnatelné s projekty čtvrťáků z jiných škol,“ vysvětluje svoji vizi Formánek.

Pro řešení problému mohly týmy využívat libovolnou technologii. Objevila se řešení v php, Pythonu, JavaScriptu ale i v pokročilejších technologiích jako React.js, Vue.js a dalších. „Příjemně nás překvapila šíře použitých technologicí a úroveň znalostí,“ chválil studenty jeden z porotců Jaromír Nechanický. „Co nás však naprosto šokovalo, bylo to, že jeden tým vyrazil do ulic a zjišťoval od lidí, jakou mobilní aplikaci by vlastně uvítali. Zvednout se od klávesnice, to je přístup v IT naprosto nevídaný.“

Vysokou úroveň dovedností kladně hodnotil i náměstek primátora Ing. Petr Kvaš, který poskytl studentům městská data a osobně odpovídal soutěžícím na všechny dotazy až hluboko do noci. V sobotu se účastnil prezentací všech projektů studentů a tak mohl velice dobře hodnotit. „Studenti měli občas opravdu zajímavé dotazy a nápady. Například mapa bezpečnosti pro chodce a cyklisty by mohla velmi dobře fungovat. Jenom ji bude třeba napojit na jiné datové zdroje,“ vysvětluje Kvaš. „Zajímavá byla také vizualizace evidovaných přestupků v závislosti na termínech kulturních akcí. Tady si dovedu představit reálné využití. Hackathony mohou být pro město zajímavým zdrojem nápadů a Magistrát by je měl podporovat,“ dodává náměstek primátora.

A kdo nakonec zvítězil?

V kategorii DELTA bylo pořadí následující:

  1. Draketa, ve složení: Patrik Číhal, Pavel Špryňar, Matěj Neumann (mobilní aplikace pro parkování a hlídání auta proti odcizení)
  2. team.devs, ve složení: Vojtěch Volf, Tomáš Diblík, Daniel Beneš, Michal Vaniš (mobilní aplikace pro vyhledávání lékařů)
  3. sklil issue team, ve složení: Matouš Volf, Matěj Tobiaš Moravec, David Menc, Diego Alejandro Portillo Abad (bezpečnostní mapa pro chodce a cyklisty)

V kategorii OPEN bylo pořadí následující:

  1. NullPointerException ze SPŠE Pardubice, ve složení: Karel Čermák, Jan Horák, Tomáš Mengler, Ondřej Jákl (navigace na volná parkovací místa)
  2. Servis tým ze SPŠE Pardubice, ve složení: Václav Locker, Lukáš Jirák, Aleš Komárek (mapové zobrazení přestupků)
  3. Spolok anonymných programátorov z Tatranskej Akadémie, ve složení: Alexander Židovský, Erik Sadvár, Richard Marcinčák, Matej Fašanok (navígace na volná parkovací místa)

 

Vítězové si zaslouží srdečné blahopřání. Hackathon však byl přínosem pro všechny. S nějakou novou technologií se potkal snad úplně každý.

Skutečně obrovské díky patří:

  • Panu Radku Cermanovi ze společnosti Foxconn za zajištění organizace akce, cen pro vítěze a jeho osobní nasazení,
  • Panu náměstku primátora Petru Kvašovi a jeho kolegyni za zajištění a zpřístupnění městských dat a za jejich osobní nasazení (do půlnoci trpělivě odpovídali na všechny možné i nemožné dotazy programátorů a vysvětlovali, jaké aplikace třeba již existují),
  • Technologickým konzultantům – našim absolventům: Luboši Zápotočnému, Michalu Havelkovi, Tomáši Faltejskovi a kolegům ze softwarové společnosti Hyverr: Pavlu Tupcovi a Jaromíru Nechanickému za nonstop poradenství všem týmům.
  • Veškerému „pedagogickému dozoru“, který také všemožně radil účastníkům s technologiemi, jmenovitě pánům: Janu Koupilovi, Pavlu Čápovi, Liboru Bajerovi a Jaroslavu Lavkovi a Marku Čajkovskému.

Bez těchto lidí by náš hackathon nikdy nemohl proběhnout.

Z loňského ročníku vzešla například aplikace online.dpmp.cz pro sledování aktuální polohy vozů pardubické MHD.

Hackathon je součástí talentového programu DELTA TopGun.

Jiří Formánek

Jiří Formánek
ředitel školy

Funovation Hac22 - fotogalerie

Správce pořizuje fotografie a videa z pořádaných akcí za účelem prezentace akce a informování veřejnosti o činnosti organizace jako veřejné instituce, a to na základě právního titulu veřejného zájmu dle čl. 6 odst. 1, písm. e) Nařízení č. 679/2016 Nařízení o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů. Organizace neposkytuje třetím osobám licenci k užití autorského díla dle zákona č. 121/2000 Sb. o právu autorském. Pořízená videa a fotografie je možné stahovat a užívat pouze v souladu s aktuálně účinným zněním zákona č. 121/2000 Sb. o právu autorském. V případě toho, že by někdo měl zájem stahovat obsah webových stránek za účelem dalšího šíření či rozmnožování, je potřeba zajistit si souhlas dokumentovaných osob. Organizace nenese odpovědnost za užívání a další zveřejnění fotografií a videí třetími osobami.