Do krajského kola FVTP/Amavet postupuje 11 projektů

23. 2. 2024

Pardubice 22.2.2024: Sklizeň celoroční práce se opět blíží. Letošní maturanti ukázali své projekty a opět to stojí za to. 11 z nich postoupilo do krajského kola FVTP/Amavet.

Je libo mobilní aplikaci pro motorkáře, počítačovou hru nebo raději informační systém? Umíme postavit i webový portál pro procvičování testů k přijímačkám, vyhledávání brigád. Chcete snad příklad moderní marketingové strategie pro malou vesnici v Podkrkonoší? Ale nebuďme při zemi, někdo z vás je třeba perský šejk pořádající závody velbloudů a před startem chce naposledy zkontrolovat jejich formu...

Tyto a další výzvy řešili studenti soukromé Střední školy informatiky a ekonomie DELTA jako své maturitní projekty. A asi docela úspěšně. 13 studentů s 11 projekty postoupilo do krajského kola soutěže Festival vědy a techniky pardubické mládeže AMAVET.

Mobilní aplikace

Mobilní aplikace pro motorkáře - Rider's Track, autor: Matěj Mlynář

Matěj vytvořil kompaktní mobilní aplikaci pro motorkáře, která umožňuje zaznamenávat jízdu s možností 3D, leteckého a klasického pohledu.

Aplikace poskytuje detailní statistiky o jízdách, včetně
maximální rychlosti, doby trvání, ujeté vzdálenosti a grafu, který přehledně zobrazuje rychlost v průběhu záznamu. Trasy jsou
zobrazovány na Google mapách.

Aplikace dále umožňuje přidávat motocykly do virtuální garáže, kde se pro každý motocykl počítá průměrná spotřeba vypočtena z palivových záznamů. Hodnoty průměrné spotřeby z jednotlivých jízd jsou zobrazeny na grafu.

Aplikace je dostupná pro iOS i Android. Backendová část aplikace běží na Ubuntu a je napsaná v node.js. Jako databáze je využitá mongoDB. Mobilní aplikace ja napsaná ve Flutteru a pro komunikaci s backendem používá REST API.

 

Mobilní aplikace pro sportovní týmy - TeamControl, autor: Štěpán Karlovec

Týmové hry jsou krásné, ale domluvit trénink třeba ve dvaceti lidech je skutečně hodně těžká disciplína. Štěpán navrhl a vytvořil mobilní aplikaci, která spravuje veškeré plánování tréninků, jejich obsah a plánovanou (i historickou) docházku hráčů přehledně na jednom místě. Coby aktivní fotbalista ji zavedl a odzkoušel v jejich týmu.

Mobilní aplikace je vyvinutá ve Flutteru, díky čemuž je přístupná jak pro iOS tak pro Android. Backendová část běží na Linuxu a je vyvinuta v php-kovém frameworku Laravel a jako databázi využívá relační MySQL. Komunikace mezi frontendem a backendem probíhá přes REST API.

Trojice her

Honza, kromě toho, že výborně programuje, je také skvělý grafik. Neptejte se mne, kdy tenhle člověk spí.

Hra je vytvořena v herním enginu Unity v programovacím jazyku C#. Z grafických nástrojů byl použit Blender, Mixamo a Figma.

Hra Branch Browl (Rvačka s klacky), autor: Jan Skládal

Když geniální mozek dostane totálně střelenou myšlenku a začne ji precizně rozpracovávat do ještě větších ptákovin, může vzniknout docela velká zábava. Různých stříleček tady bylo už milion, ale co kdybychom se vrátili "zpátky na stromy" a jako zbraň zvolili větev? A teď to přijde: no, ale větví nebudeme házet, budeme z ní střílet! A budeme střílet šišky! No a šišky bychom mohli taky zapalovat! A aby ta větev těch šišek mohla střílet víc najednou, tak by mohla mít víc hlavní - zkrátka upgrade zbraně. Ale co je to za výrazy "střílet víc šišek najednou"? Zavedeme fyzikální veličinu "Střelný tok klacku"! V podobném duchu se odvíjí celá hra. Závidím takhle kreativním lidem, kteří dokáží vymýšlet takovéhle věci neovíněni. :-)

Hra Harvest Grove (Sklizeň), autor: Alex Milanů

Alex programuje počítačové hry už asi 3 roky. Tohle je ale jeho první zkušenost s řízením asi 10ti členného mezinárodního týmu. (Ano, čtete správně, ještě stále mu je 18 let). Zde je jeho herní porfolio na Itchi: https://alexu16.itch.io/.

Jeho aktuální projekt je klasická hra, kdy stavíte svět, pěstujete plodiny, sklízíte,... Asi je to skvělé, ale jak nehraju hry, tak to prostě nedokážu posoudit. 

Čemu ale rozumím velice je, jaké hlavní zkušenosti si Alex z vývoje odnesl:

  • řízení a komunikace týmu z různých časových zón,
  • nezlikvidovat si při týmové práci repozitář,
  • bez dokumentace to vážně nejde,
  • nejčastější výmluva: "Ale na mém počítači to funguje!"
  • druhá nejčastější výmluva: "Ale na Linuxu to funguje!"

Já vím, že normálním lidem to nijak vtipné nepřijde, ale každý programátor 30+ se teďka řehtá, až se za břicho popadá. Tímhle jsme si prostě prošli všichni.

 

Hra Dungeoneer (Katakomby žalářů), autor: Tomáš Vik

Dungeoneer doplňuje trojici soutěžních herních maturitních projektů střední školy DELTA. Je to 2D hra napsaná v jazyce C# s využitím herního enginu Unity. Postavička probíhá podzemními žaláři, kde bojuje proti kostlivcům a plní různé úkoly. Z technického hlediska je nejzajímavější částí dynamické generování nových místností, takže hra je pro hráče pokaždé trochu jiná.

Informační systém

Informační systém pro projektové soutěže typu AMAVET, autor: Vilém Cerman

Ačkoliv se Festival vědy a techniky pardubické mládeže AMAVET koná již šestnáctým rokem, spočívala dosud veškerá automatizace zpracování v používání Google Forms pro pořizování přihlášek. Hodnocení projektů probíhalo metodou "papír a tužka". Příprava 200 vizitek a diplomů pro každého soutěžícího byla každoročně noční můrou "realizačního týmu" (sestávajícího z jednoho člověka).

Vilém připravil informační systém, který celou administaci soutěže maximálně automatizuje. Generování vizitek pro soutěžící a porotce, diplomů, výsledkových listin - to vše je otázkou stisknutí jednoho tlačítka. Porotci zapisují dílčí hodnocení projektů do mobilních telefonů. Administrátor soutěže vidí i veškerá dílčí hodnocení z nižších kol a postupy do vyšších kol soutěže se u postupujících projektů propisují automaticky.

Pro další ročník se hierarchická struktura postupových kol soutěže včetně všech porotců zkopíruje jediným tlačítkem. Přepíší se datumy konání, vymění se pár porotců a může se jet nanovo. Jak prosté, milý Watsone!

Systém je navíc otevřený a umožňuje snadno implementovat další funkce - například, automatizované rozesílání e-mailů porotcům před konáním kola soutěže, automatizaci přiřazování projektů porotcům podle jejich odbornosti,...

Po představení systému porotcům na okresním kole v Lanškrouně Vildu bezprostředně oslovil starosta města Lanškroun Radim Vetchý, zda by jim udělal podobný systém pro jejich soutěž Microtela.

Soutěž najdete na adrese: https://amavet.delta-skola.cz.

Webové portály

Úplně jsem nevědl, jak tuto skupinu projektů nazvat. Jsou to takové jednoúčelové webové portálky, internetové služby, za kterými je jednoduchý informační systém. Svoji funkci však plní výborně.

Internetová služba pro procvičování učiva na přijímací zkoušky tau.cermat.cz, autor: Ondřej Krejčí

O tomto portále jste již možná někde četli. Naprogramoval jej totiž syn ředitele Cermatu o letních prázdninách mezi 1. a 2. ročníkem a on mu za něj zaplatil! Jaká hrůza a nestoudnost! Z "našich" peněz!!!

Každopádně je to informační systém, který administrátorovi umožňuje vkládata zadání přijímačkových příkladů z matematiky i češtiny, přiřazovat je do různých kategorií a zadávat správná řešení.

Kdokoliv pak může na těchto příkladech procvičovat ty oblasti učiva, ve kterých nejvíce chybuje. Web je responzivní a umožňuje procvičování i na mobilním telefonu například cestou autobusem do školy.

Systém je nasazen v ostrém provozu na stránkách Cermatu na adrese: https://tau.cermat.cz. Za první tři měsíce provozu bylo odesláno přes 3 miliony odpovědí na konkrétní příklady. Rekordním dnem byl 10. únor 2024 s 88 tisíci odpovědí.

Nedá mi to, abych neokomentoval ještě mediální hon na ředitele Cermatu pana Miroslava Krejčího. Za ty peníze, které dostal syn za naprogramování tohoto portálu, by žádná softwarová firma ani nezvedla telefon. Ačkoliv v rodinných firmách je zapojování rodinných příslušníků vnímáno pozitivně, ve státní správě je to přesně opačně. Proč? Protože za tím většina hledá protekci a zlodějnu. Není to ale vlastně smutné?!?

Já osobně panu Krejčímu gratuluji ke správné rodinné výchově a hodně šikovnému synkovi. 

 

Webová služba pro nabídku brigád - Hodinový syn, autor: Sebastian Bukai

Přehledný webový server, který nabízí dvě přístupové role:

  • brigádníka, který nabízí své služby a zároveň může odpovídat na nabídky brigád,
  • poskytovatele brigád, který potřebuje udělat nějakou práci a shání na ni brigádníka.

I když je služba i poměrně hezky naprogramovaná a používá moderní technologie (databázi Firebase, pro backend Next.js, a pro frontend React s MUI) její hlavní přednost spatřuji ve výborné, přehledné grafice a marketingovém pojetí. Skvělý výběr obrázků a jejich použití, textová jendoduchost a údernost, používání CTA (call to action), výborná práce s MUI svědčí o výborném grafickém cítění a skvělém pochopení základních principů marketingu.

Projekt zatím není spuštěný v ostrém režimu. Jeho spuštění Sebastian plánuje na závěr roku 2024.

 

Webový portál pro hráče discgolfu - Discit, autor: Tomáš Terč

Znáte hru discgolf? Pravidla jsou stejná jako u klasického golfu, akorát místo míčku a golfových holí používáte letající talíř a místo cílových jamek házíte do koše.

Portál obsahuje seznam všech českých discgolfových hřišť, seznam "jamek" i s jejich "parem" (obtížností). Umožňuje registraci hráče, vytvoření virtuální skór-karty na mobilním telefonu a záznam hry samotného hráče i výkonu jeho spoluhráčů ve flytu. Výsledky je možné uložit a porovnávat s ostatními.

Internetový marketing v plné parádě

Uplatnění nových metod marketingu v komunikaci malé vesnice, autor: Vojtěch Volf

Při posledním sčítání v roce 2019 měly Vlčkovice v Podkrkonoší 365 obyvatel. Podle definice by jich vesnice měla mít minimálně 500, takže Vlčkovice jsou spíš taková větší osada.

Přesto se zde každoročně pořádají akce, které mají výrazně nadregionální charakter, ať už je to rockový festival "Léto ro(c)ku", "Vlčkovický jarmark" nebo i "Letní sousedské posezení". Vlčkovice si vydávají i vlastní "Vlčkovický zpravodaj". Všechny akce vycházejí z jednotné grafické identity a ke komunikaci používají výrazně sociální sítě. Za tím vším stojí jeden člověk - 18ti letý syn paní starostky Vojta Volf.

Na druhou stranu, kdo jiný by se měl starat o veřejný život ve Vlčkovicích než nějaký šikovný Volf. :-)

Vojta je přesně ten typ studenta, který marketing nedělá "jenom jako", ale uplatňuje ho na množství reálných projektů a skvěle mu funguje.

Tak jak je to s těmi velbloudy?

SmartVet - Softwarová infrastruktura pro poskytování surových balistokardiografických dat, autoři: Matěj Neumann, Pavel Špryňar a Michael Heinrich

Víte, jak změříte velbloudovi tep a dechovou frekvenci? To k němu přijdete a řeknete mu: „Nazdar, velbloude, podej mi kopyto, já ti změřím tep. Velbloude, teď se zhluboka nadechni...,“ no tak takhle to asi úplně nefunguje. V Centru pokročilých technologií Univerzity Hradec Králové však vyvinuli metodu nazávanou balistokardiografie, která dokáže tyto hodnoty určit z mikrootřesů zvířete (nebo člověka), které leží na k tomu speciálně vyrobené podložce. Aby to však bylo možné, musí senzory poskytovat obrovské toky dat, které se musí v reálném čase ukládat a spravovat. Pánové Matěj Neumann, Pavel Špryňar a Michael Heinrich řešili právě tuto část projektu včetně mobilní aplikace pro správu konfigurace každé podložky.

Výzkumný projekt má svého investora firmu TallWell, která jej vyvíjí především pro perské šejky. Autoři mají podepsané takové smlouvy o mlčenlivosti, že by se při jejich porušení nedoplatili do konce svého života, i kdyby svá těla rozprodali na součástky. Takže bohužel v celém projektu můžeme používat pouze takové přesné formulace jako "hodně rychle", "taková elektronická součástka", apod.

 

Jiří Formánek

Jiří Formánek
ředitel školy